آسمان شب (نجوم)

آسمان شب (نجوم)

[دبیرستان شاهد زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی]

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 197
بازدید کل : 12052
تعداد مطالب : 80
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1


بزرگ‌ترین دره منظومه شمسی

 

 

 

به گزارش مهر، تصاویر خیره کننده جدید که توسط سازمان فضایی اروپا منتشر شده دره‌های مریخی را نشان می‌دهد و گفته می‌شود که این دره‌ها بزرگ‌ترین از نوع خود در کل منظومه شمسی هستند.

 

این دره در فضایی به طول 4000 کیلومتر و 200 کیلومتر عرض دارای عممق 10 کیلومتر است. این دره 10 برابر بزرگ‌تر و 5 برابر عمیق‌تر از دره " گرند کنیون" در زمین است و تا کنون بزرگ‌ترین دره در منظومه شمسی تلقی می‌شود.

اطلاعات دره‌های مریخی از چشم اندازه بالا توسط 20 مدارگرد سازمان فضایی اروپا بالای سیاره مریخ گرفته شده است.

سازمان فضایی اروپا اظهار داشت که ویژگی‌های متنوع زمین شناسی را می‌توان در این تصویر مشاهده کرد که این امر نشان دهنده تاریخ پیچیده زمین شناسی این منطقه است.

شکل گیری این دره شبیه شکل گیری برآمدگی تارسیس در مریخ به عنوان یک فلات وسیع آتش نشانی است که در سمت چپ همین تصویر بوده و به علت بزرگ بودن دره در قاب تصویر قرار نگرفته است. این آتشفشان نیز بزرگ‌ترین در منظومه شمسی تلقی می‌شود.

براساس اعلام سازمان فضایی اروپا، فعالیت‌های آتش نشانی به واسطه ماهیت سنگ‌های دیواره‌های این دره و دشت‌های اطراف که با جریان‌های گدازه‌ای پی در پی ساخته شده کاملا مشخص است.

این تصویر همچنین نشان دهنده الگوهای پیچیده است که گفته می‌شود در نتیجه اعمال نیروهای گسترده ایجاد شده است و جدیدترین مورد آن در مرکز این تصویر در امتداد مرز پایینی تصویر به چشم می‌خورد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: محمدرضا عبدلیان تاريخ: برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

سلام. من محمدرضا هستم و به نجوم خیلی علاقه دارم. به همین خاطر این وبلاگ ناقابل رو برای استفاده ی همه ی فارسی زبانان عزیز درست کردم. لطفاً اگر از مطالب خوشتون اومد، نظر هم بدید. انتقادات و پیشنهادات شما برای من خیلی مهم هست، پس لطفاً ما رو از نظرات خودتون محروم نکنید و درخواست های خودتون رو بنویسید. و در آخر هم اگر از مطالب وبلاگ خوشتون اومد، می تونین کپی کنین و استفاده کنین اگه هم دوست داشتین منبعش رو هم بنویسید که بقیه هم استفاده کنند. با تشکر، موفق باشید...

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to safischoolnojum.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com

Susa Web Tools